Admin

وب سرور و انواع آن

نویسنده: Admin ۴ فروردین ۱۴۰۲ 351 بازدید

وب سرور می تواند به سخت افزار یا نرم افزار، یا هر دو آن ها که به همراه یک دیگر کار می کنند، گفته شود. به زبان ساده وب سرور مسئول ارتباط و تبادل با سرورهای دیگر و همزمان ارائه ان به کاربر از طریق سایت و موارد این چنین هست و این دو را باید مدیریت کند. مهم ترین تفاوت انواع وب سرورها باهم ، در سرعت و قدرت پردازش و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف است که در این مطلب به صورت کلی به بررسی وب سرورهایی که عموما در حال استفاده هستند می پردازیم.

وب‌سرور آپاچی Apache

این وب‌سرور به خاطر امکانات و قابلیت هایی که دارد، سریعا به محبوب ترین سرویس دهنده HTTP تبدیل شده است. وظیفه Apache به عنوان یک وب‌سرور، پردازش درخواست ها و ارائه محتوای وب سایت است. این وب‌سرور برای سیستم عامل پایه لینوکس طراحی و توسعه داده شده است.
آپاچی یک وب‌سرور متن باز است، یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت آپاچی، این است که می‌تواند حجم ترافیک زیادی را با کمترین پیکر بندی مدیریت کند. در طول دهه های گذشته، آپاچی به خوبی ثابت کرده است که پایداری مناسب در کار با پلتفرم های مختلف دارد. عیب ان با وجود ساپورت بالا سرعت پایین هست که بعضی افراد با استفاده همزمان از Nginx مشکل را حل میکنند. به این صورت که پردازش های اولیه با Nginx و پردازش هایی که Nginx توانایی ندارد را آپاچی انجام می دهد.

وب سرور آپاچی
وب سرور آپاچی

 

وب‌سرور LiteSpeed

LiteSpeed ، از لحاظ عملکرد و سرعت پاسخ دهی در میان دیگر وب‌سرورها پیشرو است. با وجود افزونه ها و امکانات متنوعی که دارد، می‌توانید از آن برای راه اندازی یک میزبانی وب استفاده کنید. لایت اسپید به خاطر ساختار خاصی که دارد، میتواند میزان عملکرد میزبانی وب را افزایش دهد، و این قابلیت را دارد که بطور همزمان بتواند، به هزاران کاربر سرویس دهی کند.

یکی از معایب لایت اسپید غیر رایگان بودن آن است و برای داشتن آن باید لایسنس آن را خریداری کنید. عده ای از کاربران Open lite speed که نسخه رایگان و قانونی لایت اسپید است استفاده می کنند. اوپن لایت اسپید تا حد زیادی کارایی نسخه غیر رایگان خود را دارد و بیشتر مواقع پاسحگوی نیاز کاربران است. برای مشاهده قیمت های این وب سرور می توانید از طریق این لینک به سایت شرکت مراجعه کنید.

وب سرور لایت اسپید
وب سرور لایت اسپید

 

وب‌سرور Nginx

وب‌سرور Nginx به این منظور طراحی شده است که مقدار رم کمتری ارائه کند و در مقابل تعداد پروسه های بیشتری را مدیریت کند. Nginx به جای اینکه برای هر درخواست تحت وب یک پروسه جدا ایجادکند، از راهکاری استفاده می‌کند که درخواست ها را در یک thread مجزا مدیریت می‌کند. با استفاده از Nginx یک پروسه اصلی می‌توانید چندین پروسه کاری را کنترل کند. این وب‌سرور معمولا در کنار آپاچی نصب می شود و در خط مقدم پردازش درخواست های وب قرار می گیرد.

وب سرور انجینیکس
وب سرور انجینیکس

 

وب‌سرور (IIS) Internet Information Services

IIS  یک وب‌سرور انعطاف پذیر و از محصولات شرکت مایکروسافت است که بر روی سیستم های ویندوزی راه اندازی می‌شود. در صورتی که سیستم عامل ویندوز دارید و نیاز به یادگیری نصب پلسک دارید اینجا کلیک کنید.
IIS انعطاف پذیری بالایی دارد و بر خلاف وب‌سرورهای لینوکسی که تنها زیان های خاصی را پشتیبانی می‌کنند، IIS علاوه بر فریم ورک های دات نت، از انواع مختلف فریم ورک های دیگر و زبان هایی مثل PHP نیز پشتیبانی می کند. علاوه بر این، IIS با داشتن امکانات و افزونه های متنوع، انعطاف پذیری بالایی در پردازش و راه اندازی انواع فریم ورک ها دارد.

وب سرور آی آی اس
وب سرور آی آی اس
کلیه حقوق مربوط به مطالب سایت متغلق به کانفیگ پلاس بوده و کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز است
Config Plus » وب سرور و انواع آن

کانفیگ پلاس | مرجع آموزش های کانفیگ سرور و سایت

تماس با ما درباره ما